Boons Autobanden Mol
  • Home
  • Boons
  • Producten & Diensten
  • Merken
  • Online afspraak maken
  • Banden
    • Banden
    • Technisch
      • Markeringen
      • Last- en snelheidsindex
      • De constructie van een band
      • Radiaal vs diagonaal
      • De opbouw van een radiaalband
    • Soorten banden
      • Zomer
      • Winter
        • Winterbanden per 2 of 4?
        • Wanneer zijn uw winterbanden versleten ?
      • All season
      • Wat moet ik nu kiezen?
    • Faq
      • Winterbandenverplichting
      • Directioneel, symmetrisch of asymmetrisch
      • Runflat en Seal banden
      • Bandenspanning
      • Soorten slijtage
      • Ouderdom van uw band
      • Wanneer is uw band versleten
      • Garantie
      • Cupping
      • Nieuwe banden voor of achter plaatsen
      • Welke bandenspanning geldt voor mijn winterbanden ?
      • Bandenblazen met stikstof
      • TPMS – bandendruksensoren
        • Directe TPMS
        • Indirecte TPMS
        • Veel voorkomende problemen met TPMS
    • Prijs & Offerte
  • Siervelgen
    • Merken
    • Rial
    • Alutec
    • Velgen herstellen
    • Prijs & Offerte
  • Leasing
    • Leaserijder
      • Zet uw afspraak in onze online agenda !
      • Bestel online Uw eerste set winterbanden
    • Leasemaatschappij
    • Key Account
  • Contact
  • Facebook
  • Menu Menu

Balanceren

Om te weten wat onbalans is, dient men eigenlijk te weten hoe een velg – respectievelijk een band – wordt gemaakt.

Een alu velg wordt gemaakt door vloeibare aluminium in een mal te gieten, en deze na afkoeling verder te behandelen en af te werken (polijsten, spuiten, …). Een staal velg bestaat uit 2 stalen delen, de mantel en de flens, die samen worden gelast.

Een band wordt geconstrueerd door opeenvolgend verschillende lagen staaldraad met rubber – in talloze verschillende rubbersamenstellingen – op elkaar te “kleven”, waarna deze ruwe band in een “bakvorm” wordt gestoken voor vulkanisatie.

Een nieuwe velg of een nieuwe band wegen nooit overal volledig hetzelfde : tijdens hun productie ontstaan er bepaalde plekken op de velg en/of band die iets meer wegen. Onder invloed van de middelpunt vliedende kracht veroorzaakt deze onbalans.

Onbalans zorgt voor een trilling in het stuur bij een bepaalde snelheid, welke op andere snelheden dan weer niet voelbaar is. Dit fenomeen noemt men ook wel “Shimmy” , en kan bij erge onbalans zelfs de volledige wagen doen trillen. Dit is dan meestal voelbaar in de rugleuning.

Om deze onbalans te elimineren, worden de wielen “gebalanceerd”. Met behulp van gespecialiseerde elektronische toestellen detecteren sensoren de plek van de onbalans (de plek waar het wiel iets meer weegt), en de te compenseren “hoeveelheid”, uitgedrukt in gram.

Door balanceergewichtjes op het wiel te bevestigen, recht tegenover deze zwaarste plek, wordt deze onbalans weggewerkt.

Balanceren dient steeds te gebeuren wanneer de band voor het eerst wordt gemonteerd, maar ook telkens de band van de velg wordt afgemonteerd, bijvoorbeeld bij de zomer-winterwissel, of bij herstelling van de band.

Het trillen van het stuur kan in minder voorkomende gevallen ook veroorzaakt worden door:
– Een kromme velg (niet meer rond)
– Een misvormde band
Deze oorzaken kunnen we ook op het balanceertoestel detecteren : een ‘slag’ in velg op band is zeer goed zichtbaar wanneer het wiel op het toestel ronddraait. Maar balanceren zal deze oorzaken niet kunnen teniet doen. Uw velg laten herstellen kan hier soelaas bieden

© 2022 Autobanden Kevin Boons | Postelarenweg 203 | 2400 Mol | Tel: 014 31 05 01 | Fax: 014 31 86 59 | Website by Procor | GDPR
Scroll naar bovenzijde